Topavond met Bijlo in Muziektheater!

Gisteravond sprak Jesse Klaver voor bijna 5000 man in het AFAS-Live in Amsterdam. Het grootste partijpolitieke evenement van in ieder geval dit jaar. Zo’n 55 kilometer zuidelijker hielden wij een debatavond met Vincent Bijlo in het Rijntheater! Ook bij ons camera’s aanwezig in verband met het NTR-programma ‘Uur van de Wolf’ (die Vincent volgden). Samen met wethouder Wil Kosterman, raadsleden Rob Willems en Niek van Staaden en zo’n 30 man publiek, gingen we in discussie over thema’s als duurzaamheid, ongelijkheid en verharding van het debat. Ook lokale onderwerpen als (ruimte voor) woningbouw, opvang van vergunninghouders (vluchtelingen) en onze Wijkse vertaling van het klimaatakkoord kwamen aan bod.

Affiet uit Syrië hield (in perfect Nederlands) een prachtige bijdrage over zijn positieve ervaring in Nederland. Dat hij zich erg welkom voelde en waardering had voor de Nederlandse democratie (boven de sterke leider in zijn land van herkomst). Een vrolijke, persoonlijke noot tegen de achtergrond van het verhitte vluchtelingendebat. En een herinnering aan de waarde van ons open bestuur en samenleving.

Muzikale omlijsting (met zang en banjo) werd verzorgd door Affiet en Mariska.